Pomoc dla niepełnosprawnych

Aktualności

11.02.2017

Numer alarmowy 112: dzwońmy tylko w razie potrzeby!

  • Logo numeru alarmowego 112 (autor: Piotr Skrzypczak)
    Logo numeru alarmowego 112 (autor: Piotr Skrzypczak)

Operatorzy Centrów Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu i Warszawie odebrali w ubiegłym roku w sumie prawie 3 mln zgłoszeń z całego Mazowsza. Aż 45 proc. stanowiły połączenia fałszywe. 11 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Numeru Alarmowego 112.

Ogólnopolski system powiadamiania ratunkowego działa od trzech lat. Numer 112 zapewnia szybkie połączenie z operatorem. Automatyczne lokalizowanie osoby wzywającej pomocy, dzięki systemowi GPS, ułatwia ustalenie miejsca danego zdarzenia.

Odbierają fałszywe lub pomyłkowe zgłoszenia

Szybka weryfikacja połączeń pomyłkowych lub zbędnych to jedna z głównych zalet centrów powiadamiania ratunkowego. Dzięki selekcji właściwe zgłoszenia wpływają już bezpośrednio do odpowiednich służb: straży pożarnej, policji, czy pogotowia ratunkowego.

Prawie połowa odbieranych zgłoszeń nie powinna być jednak kierowana do CPR. Na przykład funkcja "SOS" w telefonie, służąca do wzywania pomocy, jest czasami traktowana jak pomoc techniczna przy zablokowaniu karty SIM. Zdarzają się nawet próby zamawiania pizzy lub taksówek przez numer alarmowy 112. Operatorzy odbierają też telefony z pytaniami o godziny odjazdów autobusów lub pociągów z danego miejsca oraz są proszeni o kontakt do hydraulików czy elektryków. Natomiast rodzice, dając małym dzieciom telefon do zabawy, zapominają o tym, że urządzenie bez karty SIM ma możliwość połączenia z numerem 112.

Centra Powiadamiania Ratunkowego na Mazowszu

Od listopada 2013 r. w województwie mazowieckim działają dwa centra powiadamiana ratunkowego. Obsługują w sumie prawie 15 proc. zgłoszeń w skali kraju. CPR w Radomiu zatrudnia 153 operatorów, którzy odbierają połączenia z województwa mazowieckiego z wyłączeniem Warszawy. Połączenia ze stolicy obsługuje CPR w Warszawie. Pracuje w nim 64 operatorów.

Osoby obsługujące numer 112 weryfikują każde zdarzenie (proszą m.in. o podanie dokładnego miejsca zdarzenia, liczby osób poszkodowanych, danych personalnych osoby dzwoniącej) i przekazują informacje do odpowiednich służb.

W ubiegłym roku najwięcej zgłoszeń skierowano do policji (Mazowsze –  ok. 44 proc., Warszawa – ok. 60 proc.) oraz pogotowia ratunkowego (odpowiednio ok. 42 proc. i ponad 39 proc.).

Podobne tematy

  • 11.02.2016
    Numer alarmowy 112: korzystaj rozsądnie!
  • 09.02.2017
    Ferie 2017: Sprawdź gdzie i czym jedzie Twoje dziecko
Podziel / Share
Opublikowane przez Marcin Walasik, 11.02.2017, Ilość wejść: 507, Rejestr zmian
Zgłoś błąd Zadaj pytanie

Komentarz (0) Regulamin

  • Brak komentarzy

Newsletter

Najważniejsze informacje na temat pracy Wojewody i ważnych wydarzeń w województwie na Twój e-mail

Polityka prywatności

Aktualne projekty

Program "Rodzina 500 plus"
Razem Bezpieczniej
Afrykański pomór świń
Karta Dużej Rodziny
NFOŚ
Klęski żywiołowe
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych
Regionalny System Ostrzegania
do góry