Pomoc dla niepełnosprawnych

Aktualności

11.02.2017

Numer alarmowy 112: dzwońmy tylko w razie potrzeby!

  • Logo numeru alarmowego 112 (autor: Piotr Skrzypczak)
    Logo numeru alarmowego 112 (autor: Piotr Skrzypczak)

Operatorzy Centrów Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu i Warszawie odebrali w ubiegłym roku w sumie prawie 3 mln zgłoszeń z całego Mazowsza. Aż 45 proc. stanowiły połączenia fałszywe. 11 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Numeru Alarmowego 112.

Ogólnopolski system powiadamiania ratunkowego działa od trzech lat. Numer 112 zapewnia szybkie połączenie z operatorem. Automatyczne lokalizowanie osoby wzywającej pomocy, dzięki systemowi GPS, ułatwia ustalenie miejsca danego zdarzenia.

Odbierają fałszywe lub pomyłkowe zgłoszenia

Szybka weryfikacja połączeń pomyłkowych lub zbędnych to jedna z głównych zalet centrów powiadamiania ratunkowego. Dzięki selekcji właściwe zgłoszenia wpływają już bezpośrednio do odpowiednich służb: straży pożarnej, policji, czy pogotowia ratunkowego.

Prawie połowa odbieranych zgłoszeń nie powinna być jednak kierowana do CPR. Na przykład funkcja "SOS" w telefonie, służąca do wzywania pomocy, jest czasami traktowana jak pomoc techniczna przy zablokowaniu karty SIM. Zdarzają się nawet próby zamawiania pizzy lub taksówek przez numer alarmowy 112. Operatorzy odbierają też telefony z pytaniami o godziny odjazdów autobusów lub pociągów z danego miejsca oraz są proszeni o kontakt do hydraulików czy elektryków. Natomiast rodzice, dając małym dzieciom telefon do zabawy, zapominają o tym, że urządzenie bez karty SIM ma możliwość połączenia z numerem 112.

Centra Powiadamiania Ratunkowego na Mazowszu

Od listopada 2013 r. w województwie mazowieckim działają dwa centra powiadamiana ratunkowego. Obsługują w sumie prawie 15 proc. zgłoszeń w skali kraju. CPR w Radomiu zatrudnia 153 operatorów, którzy odbierają połączenia z województwa mazowieckiego z wyłączeniem Warszawy. Połączenia ze stolicy obsługuje CPR w Warszawie. Pracuje w nim 64 operatorów.

Osoby obsługujące numer 112 weryfikują każde zdarzenie (proszą m.in. o podanie dokładnego miejsca zdarzenia, liczby osób poszkodowanych, danych personalnych osoby dzwoniącej) i przekazują informacje do odpowiednich służb.

W ubiegłym roku najwięcej zgłoszeń skierowano do policji (Mazowsze –  ok. 44 proc., Warszawa – ok. 60 proc.) oraz pogotowia ratunkowego (odpowiednio ok. 42 proc. i ponad 39 proc.).

Podobne tematy

  • 11.02.2016
    Numer alarmowy 112: korzystaj rozsądnie!
  • 09.02.2017
    Ferie 2017: Sprawdź gdzie i czym jedzie Twoje dziecko
Podziel / Share
Opublikowane przez Marcin Walasik, 11.02.2017, Ilość wejść: 791, Rejestr zmian
Zgłoś błąd Zadaj pytanie

Komentarz (0) Regulamin

  • Brak komentarzy

Newsletter

Najważniejsze informacje na temat pracy Wojewody i ważnych wydarzeń w województwie na Twój e-mail

Polityka prywatności

Aktualne projekty

Program "Rodzina 500 plus"
Razem Bezpieczniej
Afrykański pomór świń
Karta Dużej Rodziny
NFOŚ
Klęski żywiołowe
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych
Regionalny System Ostrzegania
Krajowy Zasób Nieruchomości
Program „Niepodległa”
do góry