Pomoc dla niepełnosprawnych

Aktualności

22.06.2018

Pociągi Warszawa - Radom pojadą szybciej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymają z UE prawie 476 milionów złotych na remont linii kolejowej pomiędzy Warką i Radomiem, a PKP Intercity S.A. ponad 251 milionów złotych na zakup nowych lokomotyw, modernizację wagonów oraz remont stacji postojowych. 

Umowy o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podpisali 22 czerwca 2018 r. Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie) oraz Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A i Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A. W wydarzeniu wziął udział Wojewoda Mazowiecki, Zdzisław Sipiera.

Formalne nazwy obu inwestycji to:

  • „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot C, D, E)” – inwestycja PKP PLK S.A.,
  • „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” – inwestycja PKP Intercity S.A.

Koszt inwestycji realizowanej przez zarządcę linii kolejowych wyniesie prawie 826 milionów złotych, w tym blisko 476 milionów złotych pochodzić będzie z dofinansowania UE. Koszt projektu PKP Intercity to prawie 953 miliony złotych. Dofinansowanie unijne to ponad 251 milionów złotych. 

- Polska jest liderem w UE pod względem wykorzystywania środków na transport. Realizujemy wielkie projekty, których celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna podpisana umowa przybliża nas do tego celu – podkreślił Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Radom i Warszawa bliżej siebie

Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przewiduje modernizację linii kolejowej numer 8 na odcinku Warka – Radom. Odcinek ma długość prawie 43 kilometrów. Linia nr 8 jest linią pasażersko-towarową. Na odcinku Warszawa Okęcie – Warka jest to linia dwutorowa, natomiast na trasie Warka – Radom – jednotorowa.

Co zostanie zrobione w ramach inwestycji? Kolejowa spółka między innymi:

  • zbuduje drugi tor na trasie Warka – Radom,
  • przebuduje istniejący most nad Pilicą,
  • zbuduje wiadukty tam, gdzie linia przecina się z drogami o największym natężeniu ruchu,
  • przekształci część stacji i mijanek w przystanki osobowe,
  • dostosuje 10 stacji i przystanków do potrzeb osób z niepełnością,
  • wdroży elektroniczny system zarządzania ruchem.

W efekcie pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 kilometrów na godzinę, a towarowe – 120 kilometrów na godzinę. Inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.

- Warszawę i Radom dzieli 100 kilometrów. Wielu Radomian pracuje w stolicy. Dzisiaj mają do wyboru dojazd do Warszawy częściową ekspresówką, który zajmie im od 1 godziny do 1,5, albo dojazd koleją  2 – 2,5 godziny. O tym, że Radom i Warszawę połączy wreszcie szybki pociąg, który będzie konkurencją dla samochodu, mówiło się od lat, jednak do tej pory niewiele się działo. Jeśli na poważnie myślimy o rozwoju polskiej kolei, ta inwestycja jest dla kolejarzy koniecznością – mówił obecny podczas podpisania umów Wiceminister Inwestycji i Rozwoju Witold Słowik.

Ogromne zmiany w PKP Intercity                      

Projekt PKP Intercity S.A. przewiduje natomiast zakup lokomotyw i modernizację wagonów. U przewoźnika pojawi się 20 nowych lokomotyw elektrycznych dostosowanych do poruszania się z prędkością 160 kilometrów na godzinę, a 152 wagony zostaną zmodernizowane. Zaplanowano również remont 7 lokomotyw spalinowych przeznaczonych do prac manewrowych. Spółka będzie kupować i modernizować pociągi stopniowo, do końca 2020 roku.

Nowe i wyremontowane pociągi będą jeździć na dwóch dłuższych, międzyregionalnych trasach:

  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski,
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra
  • oraz na 16 krótszych, między innymi: Tczew – Malbork, Maksymilianowo – Gdynia, Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, Rzeszów - Jasło – Zagórz, Gorzów Wlkp. – Zbąszynek.

Inwestycja przewiduje również prace modernizacyjne na stacjach postojowych Warszawa Grochów, Kołobrzeg i Przemyśl Bakończyce.

W kwietniu PKP Intercity dostała 402,5 miliona złotych dofinansowania między innymi na modernizację 183 wagonów i 20 lokomotyw elektrycznych.

Pieniądze unijne na kolej

Na inwestycje kolejowe w Programie Infrastruktura i Środowisko przeznaczono ponad 21 miliardów złotych. 61 procent tej kwoty jest już zakontraktowane w zawartych umowach o dofinansowanie. Na koniec 2018 roku ma to być 72 procent.

Większość z tych 21 miliardów została podzielona jeszcze przed uruchomieniem programu. Wskazano wtedy 58 kluczowych inwestycji, polegających w większości na modernizacji linii kolejowych. Środki na te projekty są zarezerwowane. Taką inwestycją jest między innymi modernizacja linii Warszawa – Radom.

Część pieniędzy na kolej dostępnych jest w też w konkursach. Dotychczas przeprowadzono 3 konkursy. Dwa dotyczyły zakupu lub modernizacji pociągów. W tym przypadku do dofinansowania wybrano 12 inwestycji  (między innymi dzisiejszą inwestycję PKP Intercity) o wartości prawie 5 miliardów złotych (1,88 miliarda złotych wsparcia z Unii Europejskiej). W konkursie dotyczącym kolei miejskiej do dofinansowania wybrano 3 inwestycje o wartości 881 milionów złotych (608,7 miliona złotych unijnego wsparcia).  

 

 

Podziel / Share
Natalia Lech, 22.06.2018, Ilość wejść: 240, Rejestr zmian
Zgłoś błąd Zapytaj

Komentarz (0) Regulamin

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Newsletter

Najważniejsze informacje na temat pracy Wojewody i ważnych wydarzeń w województwie na Twój e-mail

Polityka prywatności

Aktualne projekty

do góry